OKD: Příběh uhlí (I tohle děláme my)
Překvapivá reklama OKD s příběhem černého uhlí podávaném prostřednictvím kvalitního monologu Aloise Švěhlíka. Spot „I tohle děláme my“ je dobrou a nečekanou vizitkou pro jediného producenta černého uhlí v České republice, který image OKD ostudu neudělá.
(edit: Pokud pomineme fakt, že se tady někdo inspiroval od Epuronu, viz komentáře pod textem.)
Za návštěvu stojí i stránky my.okd.cz, kde se například on-line dozvíte odvody státu za posledních 5 let, investice do technologií, kolik bylo věnováno na charitu a kolik m2 zrekultivuje OKD každou vteřinu. Slušný lobbing, bitva už začala.
Jsem nic, jen špína, černý pan nikdo z podzemí. Šlapou po mně a nevidí. I když jim svítím, dívají se jinam. Jsem všude, jsem energie, jsem oceán, na ramenou nesu stavby… jsem černé uhlí.
Nemusím být vidět, prostě sloužím!OKD – ze země, pro zemi.
Povedená reklama, ale ta english version co se dabingu týče tak nic moc, ten českej hlas tam sedí líp, je hrubší.
Podobnost tam určitě je. Jako u mnoha jiných reklam. Nemysím, že by to pro běžného diváka hrálo nějakou roli. Většina jistě ocení kvalitní výsledek.
Taky bych to nedramatizoval. Inspirace byla, ale tohle se ubírá svou cestou přímočařejšího sdělení, výtvarně je úplně jinde. Ambiciózní spot hezky graduje do působivé scény s mostem, otázkou je snad jen míra pompéznosti v neobvyklé tematice. Bod pro @Logic za diskusní námět.
Jsem nejak nepochopil, co vse povazujete za kopirku. To uz od ted zadna vec spojena s energii nemuze byt personifikovana? Pojisteni ci bankovni sluzby ano? Atom, voda, plyn uz nikdy ne? Ty spoty preci nejsou stejne.
neni to jen personifikace, je to i tonalita spotu, je to i monolog ktery uhlí vede. Je to prakticky stejna situace. Uhli taky nikdo nevidi stejne jako vitr. Proste opakovany vtip uz neni vtipem. Pokud by bylo uhli personifikovano ve spotu s odlisnou tonalitou tak nereknu ani popel. A verim ze zpusobu jak to vykoumat jinak a personifikaci zanechat bude urcite pár.
Pro me je to vic nez pouha inspirace. A urcity vizualni posun tu totalni podobnost kreativy jen tak nezamaskuje .
Vyznění i tón jsou velmi podobné, na náhody v kreativě nevěřím. Výsledek je překvapivě kvalitní, v mnohém lepší než „originál“. A mimo relativně úzkou komunitu postrádá argumentace kopií smysl, i kdyby byla oprávněná.
Ano to je pravda, ze standardni ceska cilovka bude nadsena a o spotu kde je pan vitr nebude mit ani potuchy.
Ale presto si myslim, ze praci kreativce je, snazit se prijit s necim novym. I když je to pěkně těžký
Pane Logicu,
Asi kazdy mame jine monitory – ja tonalitu stejnou nevidim. Nemluve o tom, ze si ve svem textu sam odporujete. Je tedy tonalita podle vas stejna nebo ne? Nepopiram, ze tam je jista podobnost, ale to je logicke uz tim, ze se jedna o „podobny segment“. To je jako byste rekl, ze v reklamach na auta je spatne, kdyz tam pojede auto a nekdo otevre dvere. Kdyz v aute pojedou lidi. atd atd
Dale nebudu popirat, ze jsme na tomto spotu delali (produkce). Byl jsem u toho od uplneho pocatku, konceptu bylo nekolik. Casu dost malo. A vim 100% ze to nebyla a neni kopirka. O panu W jsme vedeli pozdeji v pripravach pri tendru na rezisera, kdy jeden z nich nam spot posilal. Nejde vymyslet neco co by nekdo nekde nevystrachal, ze je podobne s necim jinym. Vse je inspirovano necim atd. Kazdy z kreativcu na neco kouka, neco videl. Reklama uz je moc stara na to, aby jste prisel v kazdem ze segmentu s necim novym (v principu). A novym, aby to fungovalo. Toto programova, zamerna ani jina kopirka neni.
Ukazuje to ale zajimavou vec – co je vlastne kopirka? Kde konci inspirace a zacina kopirovani. Kdy vadi kopirovani? Kdy je to „spravne inspirovano“. U spotu na OKD je spousta veci jinak nez u pana W. To je zrejme. Stejna je personifikace a na tom neni nic zleho. Podobnost je dana zejmena segmentem. opakuju se – proc to nevadi u pojistovny, banky? atd?
Vase srovnavani s kopii aut v Cine je zle, podle a podpasove. Arguemnt tonality nesmyslny. Date nejaky poradne propracovany argument? Ktery by stal za to s nim polemizovat a premyslet?
Logicu, je videt z textu, ze budete kreativec z reklamky. btw. komu jste tipnul vas nick? Jste jedinej na svete? (na skypu je vas treba 150) A vylezete z poza nicku?
zdravim
vojta fric aka frantulda (taky je nas asi vic pod timto nickem, ale na skypu jsem treba jen ja )
Tak predne na mym prirovnani nic podleho ani podpasoveho neni. Pouze jsem nastinil jak na me spot pusobi. A napsal jsem to v klidu bez nejake zaste a emoci. Taky jsem napsal, ze exekuce je dobra coz by produkci mohlo potesit mam jen vyhrady ke konceptu, ale to uz jsem psal.
Na zbytek co pises uz muzu jenom napsat, ze se mi to zda jako alibismus. Rikat ze vsechno uz bylo a nejde vymyslet nic novyho tak to to asi muzeme vsichni zabalit. Reziser evidentne vedel, ze to neni uplne koser kdyz vam spot poslal. Na druhou stranu muzu verit tomu, ze spot byl vymyslenej a potom jste zjistili, ze uz bohuzel existuje. Nicmene to clovek, ktery to nasledne komentuje na webu zamerenem prave na tvspoty nemuze vedet a proto jste s podobnymi komenty mohli pocitat.
Jinak argument se dverma a autem me trochu rozesmal. Vyse jsem napsal co je ve spotu stejne a jsou to zdaleka specifictejsi veci. Muzes si to nekde v mych komentech vyhledat A o tom segmentu je to taky. Ty spoty k sobe sedi jako sourozenci. Jeden starsi a druhy mladsi ;-)
Ohledne mojeho nicku. Nemam zajem se tady odhalovat. Moje kritika je doufam vecna a konkretni.
Normalni diskuze. Prakticky kazdy tady diskutuje pouze s nikem bez kontaktu. Za svoje komenty se myslim nemusim stydet. Pouze jsem si dovolil kritiku ve vsi slusnosti.
@Logic: Já bych je vzal na milost. Natočený na naše poměry výborně, přesvědčivě, a i jinak srovnání pokulhává.
Spíš mě dokáže zvednout ze židle, že je to reklama na UHLÍ, ale to už by bylo na jinou diskusi.
Exekuce je fajn. Ale jinak je to naprosto identickej spot ve stejnym segmentu energií kde personifikuju uhli nebo vitr v podobnych situacich. V čem to srovnani pokulhava? Pokulhava mozna v tom ze Mr. Wind ma vypracovanejsi a prekvapivejsi pointu. Osobne bych dal prednost kreativne originalni praci, nez pouze skvele filmarsky zvladnutemu spotu. Bohuzel vysledek je jako kdyz v cine okopiruji auta. Jo cinanum se asi taky libi, ale o neco hur jezdi.
Je skoda ze takova zpracovani nebyl vyuzito na originalni koncept.
Cloveku se az nechce verit ze takova kopirka vubec spatri svetlo sveta navic podle jednoho z nejznamejsich a nejslavnejsich spotu posledni doby…
Díky za nakopnutí, pořád mi tam něco nesedělo. Teď už to zapadlo.